Veien fra idé til app

 

appel x – app idé til succsess

Vi opplever en stor pågang av nye App-gründere i markedet om dagen, og mange kommer til oss med gode og innovative idéer. Men for de fleste er veien fra idé til ferdig app både lang og kostbar. Selv om mange dømmer om å bli en app millionær så er det kun noen få som klarer å sette idéen ut i live. Så her vil vi gi noen tips før du går igang.

Markedsundersøkelse

Det aller første du bør gjøre er å gjennomføre en markedsundersøkelse. Finnes det lignende apper på markedet i og utenfor Norge. Hva er unikt med din app? Til hvem og for hvem er appen din rettet mot. Det er svært viktig å undersøke markedet før du setter igang, så slipper man unna store skuffelser etter å ha brukt mye tid og penger på utvikling.

Test ut idéen din

Vi i Appel X får mange forespørsler om apputvikling, og mange gründere bærer på ganske like idéer og konsept. Vi har også selv gått igjennom samme prosess med egne apper og har mye erfaring med alt fra idé og konseptutvikling til design, utvikling, lansering og markedsføring. Ring oss eller book inn et møte med oss for å gå igjennom idéen din, for å få gode råd og veiledning til hvordan du bør gå frem for å lykkes med appen din.

Tenk lokalt men globalt

Mange som vil gi ut apper ser kun på Norge og det norske markedet. Dette er et marked som er svært begrenset og vanskelig å lykkes i. Tenk heller en global app på mange forskjellige språk. Det kan hende appen din mislykkes i ett marked, men gjør kjempe suksess i et annet. For eksempel har vi en lånekalkulator app ute på markedet. Denne har nesten ingen nedlastinger i Norge, selv om den er på norsk. Men i USA har vi over 80.000 nedlastinger og 25.000 faste brukere i uken. Appen har ligget flere uker på TOP1 på New Zeeland.

Lag en beskrivelse av appen med skisse og prototype

Før du setter igang med å presentere app idéen din ovenfor investorer, mulige partnere eller utviklingsselskap bør du lage en utfyllende beskrivelse av appen og hvordan denne skal fungere. Det vil også være lønnsomt å lage en skisse som viser all funksjonalitet i appen. Dette vil gjøre det enklere for andre å forstå konseptet ditt, og du kan spare mye penger på utvikling ved å unngå misforståelser. Synes du det er vanskelig å lage skisser av appen din, så bør du investerer i et forprosjekt. I forprosjektet setter vi oss ned med deg og innhenter all informasjon om idéen din. Deretter utarbeider vi en beskrivelse og så lager vi et design og en visuell prototype av appen din. På den måten får du se appen din før du setter igang med utviklingen. Det er også enklere for utviklere å si noe om pris-omfang når det foreligger en prototype.

En klar strategi

Mange app-gründere har en tendens til å krydre appen med litt for mange funksjoner, og ting som appen skal løse. Som oftest er dette et tegn på at man har liten tro på primær funksjonen i appen, til at denne skal kunne erobre markedet alene. Jo flere sider og funksjoner man legge i appen jo mer koster denne å utvikle og desto mindre av disse funksjonene vil bli brukt. Hold en klar og enkel strategi på hva appen skal gjøre i første versjon. Alle andre funksjoner kan legges til senere. Om man ser på livssyklusen til en app, så ligger denne på ca 4 uker. Det vil si at brukerne dine mister interessen for appen din etter det. Derfor er det viktig å holde momentum opp og ikke fyre av alt kruttet på en gang. Da blir fallhøyden stor om man mislykkes. Tenk heller på hva du skal ha med av funksjonalitet i første versjon av appen, og deretter hva du skal lansere for de neste versjonene. Dette gjør at du får prøvd ut appen i markedet før du fortsetter med utviklingen.

Start firma

Nå er mye av grunnlaget lagt og du har funnet ut om du ønsker å gå videre med app idéen. Det er nå på tide å etablere et firma før du kan selge og tjene penger på appen din. Et Aksjeselskap er enkelt å etablere og krever ikke mer en 30.000,- kr i egenkapital. Du vil også ha behov for å opprette en utvikler konto hos Apple og Google som appene dine skal lanseres på. Før det kan skje må du ha et org. nummer og Dun & Bradstreet nummer (D.U.N.S). Så start tidlig så ikke lanseringen stopper opp på grunn av manglende kontoer. Spør oss om råd da vi har erfaring med å starte firma.

Søk finansiering

For mange stopper app idéen her. Mange tror de bare kan bla opp med noen få tusenlapper for å få utviklet appen sin, men i virkeligheten kan fort en app koste fra 300.000,- og oppover.
Samt at du vil trenge kapital til markedsføring, administrasjon, regnskap og andre utgifter til drift av firmaet ditt. En mulighet er å søke om å få finansiert appen din og kostnadene rundt dette. Her finnes det flere måter å gjøre det på. Mange gründere søker gjerne Innovasjon Norge om støtte, men dette krever ofte at man har en form for egenkapital og god gjennomføringsevne. En annen måte er å presentere idéen og konseptet for en eller flere Investorer som er villige til å satse penger på idéen din. Det går også an å prøve ut forskjellige kanaler som kan gi deg finansiell støtte. F. eks: Crowdfunding via Kickstarter, via innovasjons hub, eller andre aktører.
I enkelte tilfeller hvor app idéen din er veldig god, og hvor vi ser et stort potensiale for deg å lykkes, har vi mulighet til å redusere utviklingskostnadene noe som en delfinansiering, mot en aksjepost i firmaet ditt. Snakk med oss om råd rundt dette.

Markedsføring av appen

Før appen slippes på markedet bør du tenke gjennom en strategi for å nå markedet og brukerne. Ikke vent til etter at appen er ute, men jobb med markedsføringen underveis og samtidig med utviklingen. Spre informasjon om appen din i sosiale medier. Lag en landingsside som beskriver appen og hva den skal gjøre. Legg til bilder og beskrivelse, samt få publikum til å registrere sin e-post for å få beskjed når appen er ute. På den måten vil du ved lansering kunne sende ut en melding til alle som er interesserte. Send gjerne en pressemelding når prosjektet starter og en ny pressemelding når appen er klar til lansering. Dette vil føre til at mange potensielle brukere vil laste ned appen din så snart den er lansert, noe som fører til en god plassering i App Store og Google play. Når du får en god plassering der er det lett for andre også å finne appen din.
Er du usikker på hvordan du skal sette opp en markedsplan, så er dette også en tjeneste vi tilbyr.

Gode råd er dyre

Du har sikker hørt utrykket “Gode råd er dyre”, og dette kan nok stemme i de fleste tilfeller. Men når det gjelder apputvikling så kan Gode råd spare deg for mye penger og skuffelser Har du liten eller ingen erfaring med å lage mobil apper, så spør oss om råd. Mange tror at appen deres vil løse alt og blir ofte sjokkert over hvor dyrt det er. Men noen ganger kan det faktisk være rimeligere å lage to apper istedet for en. Vi har en bred erfaring med idé utvikling og fornuftig planlegging av strategi og marked. Ta kontakt med oss for en prat.

Mvh
Rune Michael Hofstad, Daglig leder i Appel X

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Kontakt oss

APPELX AS
Inspiria Science Center
Bjørnstadveien 16
1712 Grålum

Tlf: +47 69032940
E-post: post@appelx.no

Åpningstider

  • Mandag - Fredag

    08:00 - 16:00

  • Lørsdag - Søndag

    Stengt

Følg oss